Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
Μην ακολουθείς το μονοπάτι. Πήγαινε εκεί που δεν υπάρχει μονοπάτι και άφησε τα ίχνη σου.

Παρασκευή, 27 Μαΐου 2011

Ο ρόλος των βιταμινών με 2 λόγια…


Οι βιταμίνες που βρίσκονται σε μικρές ποσότητες στις περισσότερες τροφές, βοηθούν στον έλεγχο ζωτκών σωματικών λειτουργιών. Οι βιταμίνες πρέπει να παρέχονται μέσω της διατροφής, αφού ο οργανισμός δεν είναι σε θέση να παράγει τις περισσότερες.
Η ανεπάρκεια βιταμινών έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, είτε αυξάνοντας την ευπάθεια σε ασθένειες ή προκαλώντας συγκεκριμένη αβιταμίνωση.
Στα παιδιά, η αβιταμίνωση μπορεί να περιορίσει την ανάπτυξη. Οι βιταμίνες είναι μεν απαραίτητες χρειάζονται όμως σε πολύ μικρές ποσότητες. Παρόλο που ένας αυξανόμενος αριθμός ατόμων λαμβάνει συμπληρώματα βιταμινών, σπανίως είναι αυτό αναγκαίο και οι βιταμίνες είτε συγκεντρώνονται στο σώμα -πράγμα ενδεχομένως επικίνδυνο- ή αποβάλλονται γρήγορα ανάλογα με την διαλυτότητα τους.

Ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο που παρέχει μια ποικιλία ζωτικών και φυτικών τροφίμων σε τακτική βάση, μπορεί να εξασφαλίσει μια συνεχή παροχή βιταμινών και να προλάβει αβιταμινώσεις.
Ο ρόλος των βιταμινών και οι κυριότερες πηγές αυτών.
Βιταμίνη Α
Ρόλος
υγειές δέρμα και μάτια
Πηγές
Ιχθυέλαια, συκώτι, νεφρά, αυγά, πλήρες γάλα, βούτυρο και μαργαρίνη, πράσινα και κίτρινα λαχανικά.




Θειαμίνη (Β1)
Ρόλος
Έκλυση ενέργειας
Πηγές
Απαχο χοιρινό, εντόσθια, γαλακτοκομικά, λαχανικά και φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως.

Ριβοφλαβίνη (Β2)
Ρόλος
Παροχή ενέργειας
Πηγές
Γάλα, ψάρι εντόσθια, εκχύλισμα μαγιάς

Νιασίνη
Ρόλος
Παροχή ενέργιεας
Πηγές
Δημητριακά, τυρί, αυγά, ψάρι, φρούτα, κρέας.

Πυριδοξίνη (Β6)
Ρόλος
Yγιές αίμα
Πηγές
Αυγά, ψάρι, κρέας, δημητριακά ολικής αλέσεως, λαχανικά.

Φολικό οξύ
Ρόλος
Πρόληψη αναιμίας
Πηγές
Εντόσθια, ωμά πράσινα λαχανικά

Παντοθενικό οξύ
Ρόλος
Παροχή ενέργειας
Πηγές
Ζωικά προιόντα, δημητριακά, όσπρια

Βιοτίνη
Ρόλος
Μεταβολισμός λίπους
Πηγές
Κρόκος αυγού, εντόσθια

Βιταμίνη C
Ρόλος
Yγιή ούλα και γρήγορη επούλωση
Πηγές
Πατάτες, λαχανικά, φρούτα, πιπεριές, πορτοκάλια, εσπεριδοειδή

Βιταμίνη D
Ρόλος
Γερά οστά και δόντια
Πηγές
Γαλακτοκομικά, λιπαρά ψάρια.

Βιταμίνη Ε
Ρόλος
Σταθεροποίηση ακόρεστων λιπαρών στον οργανισμό
Πηγές
Δημητριακά, αυγά, γάλα, ξηροί καρποί, φυτικά έλαια

Βιταμίνη Κ
Ρόλος
Πήξη αίματος
Πηγές
Δημητριακά και λαχανικά

Βιταμίνη C
Η βιταμίνη C, που καλείται επίσης και ασκορβικό οξύ είναι σπουδαιότατη χημική ένωση, η οποία βρέθηκε, αρχικά στα εσπεριδοειδή.
Λειτουργίες:
Παρακάτω δίνονται οι αντιδράσεις στις οποίες παίρνει μέρος η βιταμίνη C.
1. Σχηματισμός του κολλαγόνου. Γι΄ αυτό η χορήγηση βιταμίνης επιταχύνει την επούλωση πληγών και εγκαυμάτων.
2. Χρησιμοποίηση σιδήρου. Αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου.
3. Αντιοξειδωτική δράση.
4. Στήριξη δοντιών και των οστών.
5. Ισχυροποίηση των τοιχωμάτων των τριχοειδών και αιμοφόρων αγγείων.
6. Μεταβολισμός του φολλικού οξέος.
7. Σύνθεση και απελευθέρωση στεροειδών ορμονών
8. Προφύλαξη από λοιμώξεις και πυρετό.

Συμπτώματα ανεπάρκειας
1. Υποκλινικό σκορβούτο (απώλεια σωματικού βάρους πόνοι στις αρθρώσεις και τους μύες, νευρικότητα, δύσπνοια, ευαίσθητα ούλα, κατάγματα οστών, αργή επούλωση πληγών).
2. Κλινικό σκορβούτο (αιμορραγία ούλων, μεγάλα αιματώματα αναιμία, εκφύλιση των μυϊκών ινών, αιφνίδιος θάνατος που προέρχεται από σοβαρή εσωτερική αιμορραγία, ή οξεια καρδιακή κάμψη).

Πηγές:
Πολύ καλές πηγές:
πορτοκάλια, γκρέιπ-φρουτ, λεμόνια, πιπεριές, σέλινο
Καλές πηγές:
πράσινα φυλλώδη λαχανικά, μπρόκολα, λάχανο, κουνουπίδι, σπανάκι, ντομάτα.

Φτωχές πηγές:
μήλα, σπαράγγια, μπανάνα, μούρα, κεράσια, συκώτι, ροδάκινα, αχλάδια, γλυκοπατάτες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου